CD 48_725

Recensie NOVÁK – In the Tatra Mountains – Lady Godiva Overture – Eternal Longing

NOVÁK
In the Tatra Mountains – Lady Godiva Overture – Eternal Longing
Buffalo Philharmonic Orchestra o.l.v. JoAnn Falletta
Naxos 8.573683 • DDD-53’

Vítězslav Novák is een naam die tegenwoordig waarschijnlijk niet meteen een belletje doet rinkelen. De Tsjechische componist, die met twee benen in de laatromantische traditie staat, wordt overschaduwd door zijn belangrijkste leermeester Antonín Dvořák en landgenoot Leoš Janáček. Tijdens zijn leven genoot Novák echter een veel grotere populariteit dan laatstgenoemde, en toen vořák zijn leerstoel aan het conservatorium van Praag verliet, was het Novák die hem opvolgde. De Lady Godiva Overture, opus 41, een stuk dat bekend staat als een van zijn sterkste composities en dat hij naar het schijnt binnen twee dagen componeerde, vormt het hart van de opname. V Tatrách, opus 26, oftewel ‘In het Tatra gebergte’, geïnspireerd op dit sprookjesachtige landschap, is een sterke opening. Het fluwelen bedje van strijkers en het heroïsche koper geven Nováks muziek een sterk filmisch karakter; het zou niet misstaan onder een Disneyfilm (in de goede zin van de associatie!). Opnametechnisch maakt deze cd geen sterke indruk. De houtblazers staan enigszins op een zijspoor terwijl de harp bijvoorbeeld teveel op de voorgrond klinkt. Het slagwerk, met name de buisklokken (en die zijn van groot belang), lijkt van erg dichtbij opgenomen waardoor er weinig akoestische samenhang is met de rest van het orkest.
Maartje Valk