Recensie PIAZZOLLA, SHOR, VIVALDI – The 12 Seasons

PIAZZOLLA, SHOR, VIVALDI
The 12 Seasons
David Aaron Carpenter (viool), Salomé Chamber Orchestra
Warner Classics 0825646486953 • DDD-78’
Waardering: 5

Drie composities met als thema de vier jaargetijden. Achtereenvolgens die van Buenos Aires (Astor Piazzolla), die van Manhattan (Alexey Shor) en – onontkoombaar – die van Venetië (Antonio Vivaldi). Piazzolla schreef een hybride vierluik met verschillende gezichten. Het is van alles wat: een beetje barok, een beetje neoklassiek, een beetje weemoedige amusementsmuziek. Een draak, maar eerder moe en afgeleefd dan fris en vreeswekkend. De krassende kraaien in herfst en lente zijn verrassend pittig. In de bewerking van Leonid Desyatnikov voor viool en strijkorkest zou het werk dichtbij Vivaldi zijn gekomen. Goed om te weten maar het is niet te horen. De seizoenen van Shor: braafjes, ouwelijk en slaapverwekkend. Proeven van laat-negentiende-eeuwse middelmatigheid maar dan anno 2000. Als evocaties van de seizoenen (nota bene op Manhattan!) zijn ze volkomen mislukt. Ik herinner mij de jaargetijden in New York als bruisend, extreem en zeer van elkaar verschillend. Ook in Vivaldi wordt elk risico vermeden. Alles klinkt even keurig en bedeesd. Het concerteren, het vechten met elkaar, het zich scherp profileren, is afwezig. Wie is dit alles nu aan te rekenen? Carpenter natuurlijk: een bekwame solist en dirigent, maar hij moet zich bezinnen voor hij zo’n project aanvat.