CD 06_728

Recensie PURCELL – Dido & Aeneas

PURCELL
Dido & Aeneas
Simone Kermes (sopraan, Dido), Deborah York (sopraan, Belinda), Dmitris Tiliakos (bariton, Aeneas), MusicAeterna, New Siberian Singers o.l.v. Teodor Currentzis en Vyacheslav Podyelsky
ALPHA 376 • DDD-63’

Het heeft even geduurd voordat deze opname de lage landen bereikte. Dido & Aeneas, de aangrijpende korte opera van Henry Purcell (1659-1695), opgenomen in de voor ons obscure ambiance van de Opera van Novosibirsk, met een Russisch barokorkest (MusicAeterna), een Russisch koor (New Siberian Singers), onder leiding van Teodor Currentzis, een jonge dirigent van Griekse origine maar vooral opgeleid in Sint-Petersburg. De uitvoering en de cd-opname (wel met enkele westerse vocale solisten) hadden plaats in april 2007, maar ons wachten (nou ja, we wisten natuurlijk van niks) is na tien jaar rijkelijk beloond. Een stralende, heftige, emotionele uitvoering, technisch onberispelijk en fantastisch opgenomen. Deze muziek van Purcell is niet in manuscript overgeleverd, dus uitvoerenden kunnen zich hier en daar wel wat vrijheden veroorloven. Zoals met het stukje gitaarsolo na Thanks to These Lonesome Vales, eerst door Belinda en dan door het koor. Er zijn zelfs dirigenten die het gewoon weglaten, in andere gevallen heet het steeds anders: Guitar Ground of Gittars Passacaille, en in Novosibirsk Guitar Chacone. Het is wel de mooiste versie die ik ken, met die subtiel lopende baslijn onder de gitaar. Lakmoesproef voor de kwaliteit van de uitvoering is natuurlijk Dido’s Lament (When I am Laid in Earth) aan het eind, hier door Simone Kermes ongekend hartverscheurend vertolkt. En daarna komt dan nog dat sublieme Siberische koor met een haast fluisterend With Drooping Wings. De versies die ik al in huis had, komen hun doosjes niet meer uit, ben ik bang.