CD 42_718

Recensie RACHMANINOV – Symfonie 2 in e, op.27

RACHMANINOV
Symfonie 2 in e, op.27
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Mariss Jansons
RCO Live RCO16004 • SACD-56’

Op 31 januari 2010 speelde het Koninklijk Concertgebouworkest onder chef-dirigent Mariss Jansons de Tweede symfonie van Sergei Rachmaninov. De radioregistratie van dat concert vond zijn weg naar ‘Mariss Jansons, The Radio Recordings 1990-2014’ – een box met 13 cd’s en een dvd. Wie die box heeft, vindt op hetzelfde schijfje ook Tod und Verklärung van Strauss. Rachmaninovs Tweede is nu opnieuw verschenen op een aparte super audio cd, zonder aanvullend repertoire. De opnamegegevens vermelden ook de concerten op 28 en 29 januari, dus er is een nieuwe master gemaakt. In beide gevallen hebben we te maken met een sublieme uitvoering van Rachmaninovs meesterstuk, dat ondanks de jonge leeftijd van de componist een weemoedig lied van verlangen is geworden. Vooral het langzame deel met zijn ravissant gespeelde klarinetsolo is van een bovenaardse schoonheid. Voor de volledigheid mag vermeld worden dat Jansons afziet van de herhaling van de expositie in het eerste deel. De Finale klokt in op twaalfeneenhalve minuut, en dat lijkt snel, maar dat komt door de forse coupure die Jansons in de reprise van het hoofdthema maakt – en dat doet tegenwoordig niemand meer. Dat de maestro geïnspireerd is horen we ook aan de vocale bijdragen die hij op spannende momenten levert aan deze magistrale uitvoering.