CD 55_725

Recensie RAVEL, CHABRIER – L’heure espagnole, España

RAVEL, CHABRIER
L’heure espagnole, España
Gaëlle Arquez (mezzosopraan), Julien Behr (tenor), Mathias Vidal (tenor) e.a. Münchner Rundfunkorchester o.l.v. Asher Fisch
BR KLASSIK 900317• DDD-57’

Een korte, komische opera van Ravel. Voor menig luisteraar waarschijnlijk geen gesneden koek. Het libretto mag in het Frans zijn gesteld, de setting én de inspiratie voor de muziek vond Ravel duidelijk in Spanje. Rond 1900 vormde Spanje voor veel Franse componisten een ware Fundgrube. Daarbij had Ravel zijn gedeeltelijk Spaanse komaf wellicht ook mee. De vele verwijzingen naar de traditionele Spaanse muziek maken dit stuk soms bijna zarzuela-achtig. Het tikken van de klok en het verstrijken van de tijd vormen een rode draad. Overal in het stuk duiken tikkende klokken en slaande, hele uren op. Met dit alles kunnen Fisch met het Rundfunkorchester en de vijf zangers meer dan uitstekend uit de voeten. Daarbij komt dat de zangers een mooie, heldere dictie hebben en mooi in balans zijn met het orkest. Op de kwaliteit van de uitvoering heb ik niets aan te merken. De korte, komische opera mist wat spectaculaire, dramatische of muzikale uitschieters. Dat maakt het geheel wellicht wat vlak. Chabriers España is als extra stuk toegevoegd en wordt ook helder en ritmisch gebracht. Precies zoals je het uitgevoerd wenst te horen. De toegevoegde waarde van een extra stuk van zes minuten lengte na een korte opera vind ik echter wat beperkt.
Quirijn Bongaerts