Recensie SCHUBERT – Winterreise

Coco Collectief:
Wendeline van Houten, Merlijn Runia,
Jannelieke Schmidt,
Nikki Treurniet, Ellen Valkenburg (zang),
Maurice Lammerts van Bueren (piano)
Et’cetera KTC 1592 • DDD-74’

Een collectief van vijf zangeressen en een pianist die Franz Schuberts Winterreise uitvoeren – kan dat? Dat toont deze cd wel aan, maar dan blijft de vraag: waarom? Overigens is de cd een bijverschijnsel van de uitvoeringen die het Coco Collectief van de Winterreise heeft gegeven – in een regie van zanger Marc Pantus, die ook al eens een uiterst creatieve semiscenische Matthäus-Passion heeft bedacht. Deze Winterreise zien zal dus heel anders zijn dan haar alleen horen. Zeker bij het lied Wasserflut dat is omgebouwd tot tekstloos pianostuk met wat vrije toevoegingen in de staart: de zangeressen zijn daarbij namelijk doende een sneeuwtapijt van wit papier te maken. Pianist Lam- merts van Bueren heeft de cyclus gearrangeerd: sommige liederen worden gewoon solo gezongen, in de andere wordt op grond van de pianopartij meerstemmigheid toegevoegd en Das Wirtshaus wordt a cappella gezongen. Dat is nog een van de aardigste vondsten, de meerstemmigheid wordt elders soms nogal voorspel- baar. Ook de dictie van de vrouwen laat zo nu en dan te wensen over en een ensemble- klank wordt in de samenzang meestal geheel vermeden – iedereen zingt vaak breeduit voor zich, met alle nadelen van ruim vibrato en dergelijke. Jammer is ook dat de stemmen alleen of samen zelden echt fraai zijn, vaak ook nogal schel. Uit alles blijkt wel dat deze versie van de Winterreise volkomen oprecht en serieus tot stand is gekomen, maar de vraag naar het waarom wordt door alleen luisteren niet beantwoord.
Paul Herruer