CD 50_718

Recensie SCHUMANN, ULLMANN – Liederen

SCHUMANN, ULLMANN
Liederen
Christina Landshamer (sopraan), Gerold Huber (piano)
Oehms Classics 1848 • DDD-65’

Christina Landshamers sopraan kent dezelfde lichtheid als die van Barbara Bonney en Elly Ameling. Die gelijkenis met deze twee grote zangeressen plaatst haar meteen hoog op de ranglijst van zangers. De stem is jeugdig, licht en wendbaar, ideaal voor het relatief kleine Lied. Afgezien van haar duidelijke verbondenheid met de tekst en haar persoonlijke zeggingskracht, is voor mij een groot goed dat ze zonder haar stem geweld aan te hoeven doen moeiteloos kan articuleren. Hoe hoog ze ook zingt, medeklinkers blijven hoorbaar en haalbaar. Haar stem is vrij en laat toe om te onderscheiden wat belangrijk is en wat niet. Veel zangeressen zingen te dik naar mijn smaak, gooien vaak uit onvermogen om het klein te houden teveel van zichzelf in een Lied. Landshamer doet dat niet. Door haar vrije vocaliteit kan ze voldoende afstand houden van de onversneden romantische liederen van Schumann en de wat moeilijker in het gehoor liggende, maar zeer veelzeggende liederen van Ullmann (1898-1944). Met pianist Gerold Huber – ook de begeleider van Christian Gerhaher – vormt ze een fraaie eenheid. Beiden musiceren interessant en met grote eigen inbreng, maar ze vinden elkaar in een gedeelde, dienstbare muzikaliteit. Luister naar de eenvoud in ‘Nur wer die Sehnsucht kennt’ en je bent verkocht.
Marjolijn Sengers