CD 52_718

Recensie SJOSTAKOVITSJ – Symfonie 5, 8 & 9 – Hamlet Suite

SJOSTAKOVITSJ
Symfonie 5, 8 & 9 – Hamlet Suite
Boston Symphony Orchestra o.l.v. Andris Nelsons
Deutsche Grammophon 4795201 (2CD) • DDD-2.38’

Dmitri Sjostakovitsj is de voorlopig laatste klassieke componist die met zijn symfonieën internationaal is doorgedrongen tot het standaardrepertoire van alle grote orkesten. Dat schept verplichtingen voor de recensenten, die inmiddels drie generaties (bijna) Russische dirigenten kunnen onderscheiden. De mannen van het eerste uur, Mravinsky, Kondrashin en Rozhdestvensky, waren de interpreten op originele instrumenten. De volgende generatie, Valery Gergiev en Mariss Jansons, heeft veel voor de export van de partituren gedaan. De jongste generatie met Vasily Petrenko en Andris Nelsons mag de klus afronden met perfect orkestspel en blinkende opnamen. Petrenko heeft zijn integrale al voltooid voor Naxos, Nelsons presenteert hier aflevering twee op DG. Zijn Vijfde is ruim 7 minuten langer dan de opname van Mravinsky! Het Boston Symphony Orchestra heeft tijdens het chefschap van Seiji Ozawa niet zo veel Sjostakovitsj onder ogen gehad, maar diens illustere voorganger Serge Koussevitzky dirigeerde Amerikaanse premières van een flink aantal werken. De enige opname van de suite uit de toneelmuziek bij Hamlet was decennialang die van de Boston Pops onder Arthur Fiedler. Het orkest speelt de sterren van de hemel en Nelsons dirigeert deze muziek vanuit zijn tenen. Bovendien heeft het orkest er op www.bso.org een pracht van een website met historische documenten aan gewijd.