CD 54_718

Recensie STRAVINSKY – Threni – Requiem Canticles

STRAVINSKY
Threni – Requiem Canticles
Collegium Vocale Gent, deFilharmonie o.l.v. Philippe Herreweghe
PHI LPH020 • DDD-48’
Waardering: 9
Luister 718 – September/Oktober 2016

Hoewel Stravinsky tot de meest opgenomen componisten van de 20e eeuw behoort, blijft de muziek uit het laatste decennium van zijn creatieve leven relatief onderbelicht. We mogen dan ook blij zijn met deze nieuwste opname van Philippe Herreweghe met Collegium Vocale Gent. Centraal staat het Threni uit 1958. Het is gebaseerd op de Klaagliederen van Jeremia uit het Oude Testament en is een meesterwerk, dat doorgaans te weinig aandacht krijgt. Er zijn hints van Les Noces in de manier waarop de solostemmen en koor zich tot elkaar verhouden, terwijl er echo’s van Renard en de Symfonie voor Blazers te horen zijn. Opvallend is het gebruik van de flugelhorn en sarrusofoon. Requiem Canticles is Stravinsky’s laatste grote werk en werd uitgevoerd tijdens zijn eigen uitvaartmis. Dit opus is een goed voorbeeld van zijn spitse aforistische late stijl. Hoewel Stravinsky diverse keren van stijl is veranderd, blijft ook hier het zuiver Russische element overeind staan. Herreweghe is hier helemaal in zijn element, net als bij de Psalmensymfonie-opname voor Pentatone. Collegium Vocale Gent en deFilharmonie hebben geen enkel probleem met deze lastige partituren. Herreweghe en de zijnen zijn geknipt voor dit idioom. Iets meer dan drie kwartier muziek is wel wat karig.
Emile Stoffels

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen