CD 55_718

Recensie TELEMANN – Concertos & cantata Ihr Völker hört

TELEMANN
Concertos & cantata Ihr Völker hört
Florilegium o.l.v. Ashley Solomon m.m.v. Clare Wilkinson (alt)
Channel Classics CCS38616 • DDD-78’ (+bonus-cd, 71’)

Als dit een concert was geweest, zou het een wat wonderlijke programmering zijn: vijf vierdelige instrumentale concertjes, met ergens halverwege een piepkleine cantate, twee aria’s met een recitatief. Maar het doet niets af aan de kwaliteit: het Engelse ensemble Florilegium, onder aanvoering van fluitspeler Ashley Solomon, brengt een sprankelend Telemann-programma. Die concertjes hebben allemaal een iets andere bezetting in de solopartijen: traverso, oboe d’amore en viola d’amore, blokfluit en viola da gamba, traverso alleen, blokfluit met hobo en viool, en tenslotte twee hoorns en fagot. Het vocale intermezzo, de cantate Ihr Völker hört, wordt verzorgd door de warme mezzo van Clare Wilkinson. Zoals we van Florilegium gewend zijn: hoge kwaliteit. Hoogtepuntjes zijn het smeltende largo in TWV51:D2 en het vivace in hetzelfde concert, een swingende wals waarmee je op nieuwjaarsdag Wenen zou kunnen wakkerschudden. De finale van de cd en de Overture is een waarlijk stormachtig deeltje dat dan ook La Tempète heet. Ietwat wonderlijk is dat die Overture drie deeltjes meer heeft dan hier te horen; die kunnen nieuwsgierige liefhebbers dan nog wel downloaden. Vanwege het 25-jarig bestaan van het ensemble is een bonus-cd toegevoegd, met een keuze uit eerdere opnamen: veel Bach en verder (onder meer) Couperin, Telemann, Pergolesi, Vivaldi en Haydn.