CD 57_720

Recensie TELEMANN – Le Théâtre Musical de Telemann (orkestsuites TWV55:A1, 55:B5, 55:G10; concerto TWV43:G7)

TELEMANN
Le Théâtre Musical de Telemann (orkestsuites TWV55:A1, 55:B5, 55:G10; concerto TWV43:G7)
Ensemble Masques o.l.v. Olivier Fortin (klavecimbel)
Alpha 256 • DDD-67’

Georg Philipp Telemann componeerde, behalve tal van andere werken, ook meer dan 600 (!) suites voor orkest. Slechts een kwart van die output is overgeleverd, en daarvan heeft lang niet alles repertoire gehouden. Het Franse Ensemble Masques, onder aanvoering van klavecinist Olivier Fortin, presenteert hier drie van die orkestsuites, nu bekend onder de titel Ouverture, maar door Telemann zelf betiteld als ‘Ouverture et sa suite’. De rode draad in het programma is de theatrale kant van de componist. Het programma besluit bijvoorbeeld met de Ouverture in G onder de naam Burlesque de Quixotte, waarin de belevenissen van de roemruchte Spaanse edelman en zijn knecht worden gevolgd: het ontwaken, de aanval op de windmolens, de amoureuze zuchten, de galop op het paard Rossinant en de ezel van Sancho Panza. Aardig gedaan. In de Ouverture in Bes ‘Les Nations’ portretteert Telemann de Turken, de Zwitsers, de Moskovieten, de Portugezen – je moet het wel weten anders zou je het er niet uit halen. Een intermezzo is het Concerto Polonais in G, vier deeltjes die elementen uit de Poolse volksmuziek in zich hebben: de polonaise, de mazurka. Masques speelt het allemaal met overgave, maar erg meeslepend wordt het nergens.