CD 56_721

Recensie TELEMANN – Suites en concerten voor blokfluit

TELEMANN
Suites en concerten voor blokfluit
Erik Bosgraaf (fluit), Ensemble Cordevento
Brilliant Classics 95248 • DDD-76’

Steeds meer musici ontdekken de muziek van Telemann waardoor hij vaker uit de schaduw van Bach stapt, van wiens kinderen hij overigens peetvader was. In de uitgebreide en diepgaande programmatoelichting van David Lasocki lees ik dat de componist zijn concerten vrijwel allemaal schreef voor zijn zwager, de virtuoze blokfluitist Michael Böhm. Virtuoos zijn zo ook de composities van Telemann, die Erik Bosgraaf op het lijf geschreven lijken. De winnaar van o.a. de Nederlandse Muziekprijs wordt wereldwijd beschouwd als een van de beste blokfluitisten, hoewel de jonge Lucie Horsch aan zijn stoelpoten begint te zagen. Bosgraaf bracht onlangs ook een cd uit met dubbelconcerten van Telemann en veel recensenten vieren zijn technisch puntgave spel. Ook op deze cd laat Bosgraaf horen dat hij een vlekkeloze techniek in huis heeft, maar de muziek blijft helaas hol klinken. De bijzondere stijl van Telemann is eclectisch te noemen, een samenkomst van Duitse, Franse, Italiaanse en Poolse elementen, en de muziek is daardoor van zichzelf heel interessant. Helaas knispert de uitvoering niet, mist hij vonken en blijft hij braaf. Het Ensemble Cordevento speelt ook niet met vuur. Van de interpretatie van iemand als Bosgraaf, die ook om zijn creativiteit bekend staat, had ik meer verwacht.
Maartje Valk