CD 60_720

Recensie TSJAIKOVSKI – Ballet Suites for Piano Duo (Notenkraker – Doornroosje – Zwanenmeer)

TSJAIKOVSKI
Ballet Suites for Piano Duo (Notenkraker – Doornroosje – Zwanenmeer)
Mari & Momo Kodama (piano)
Pentatone PTC5186579 • SACD-63’

Hoewel piano en ballet een geëigende combinatie zou moeten zijn – de grote balletten worden immers doorgaans ingestudeerd met een repetitor achter de piano – zijn de bewerkingen voor twee piano’s van delen uit de grote balletten van Tsjaikovski nog steeds geen gemeengoed. Dat is jammer, want ontdaan van de orkestrale kleurenpracht komt vooral de muzikale inventiviteit van de componist zo enorm tot zijn recht. Het zegt toch genoeg dat grote componisten als Rachmaninov (Doornroosje), Arensky (Notenkraker) en Debussy (Zwanenmeer) bewerkingen maakten voor twee piano’s. De Japanse pianozussen Mari en Momo Kodama besloten voor het eerst samen de studio in te duiken om juist deze arrangementen voor het voetlicht te brengen. Dat is met dank aan het Pentatone-team meer dan uitstekend gelukt. De DSD-opname is een waar feest en brengt de vleugels werkelijk in de huiskamer. Bovendien spelen de twee zusters als één vierhandige pianist. Mari had al een aardig oeuvre bij Pentatone opgenomen, maar de combinatie met haar zus smaakt absoluut naar meer. Ze spelen de balletten niet alleen met een enorme flair en gevoel voor karakter, maar ook met de eigenheid van de arrangeur in het achterhoofd. En dat geeft mooie pianistische interpretaties van deze orkestrale wereldhits.