CD 08_728

Recensie VAUGHAN WILLIAMS – The Poisoned Kiss – The England of Elisabeth – Bucolic Suite – In the Fen Country – Fantasia on Sussex Folk Tunes

VAUGHAN WILLIAMS
The Poisoned Kiss – The England of Elisabeth – Bucolic Suite – In the Fen Country – Fantasia on Sussex Folk Tunes
Martin Rummel (cello), Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz o.l.v. Karl-Heinz Steffens
Capriccio C5314 • DDD-70’

Ralph Vaughan Williams mag dan een van de belangrijkste Britse componisten uit het begin van de twintigste eeuw zijn geweest, zijn muziek is buiten zijn geboorteland niet heel erg populair. Daar komt nog bij dat de meesten van de vele opnamen met zijn composities werden gemaakt door Engelse (of Amerikaanse) orkesten en dirigenten. Dat dat zo is, is verklaarbaar: Vaughan Williams, maar ook zijn meest naaste collega en vriend Gustav Holst, hebben er alles aan gedaan om hun muziek te vrijwaren van Duitse invloeden en echte ‘Britse muziek’ te creëren. Vaughan Williams werd sterk beïnvloed door de muziek uit de zestiende eeuw (Thomas Tallis was zijn grootste favoriet), daarbij heeft hij rijkelijk geput uit de Engelse volksmuziek en (her)gebruikte hij liederen en dansen van het platteland. En jazeker: dat het hem gelukt is is nogal wiedes, zijn muziek ís anders. Zelf vind ik het prachtig, maar menig – zeker Duits georiënteerde – muziekliefhebber haalt er zijn neus voor op. Een opname gemaakt door een Duits orkest en gedirigeerd door een Duitse dirigent is dan ook een rariteit. Maar ook aan muzikale rariteiten geen gebrek want de meeste van de door Capriccio opgenomen werken hoor je eigenlijk zelden of nooit. De aanpak van de Duitsers vind ik buitengewoon fraai. Je hoort nog steeds dat het niet anders dan Engels kan zijn, maar ergens in de verte doemt ook Dvořák op. Dat hoor ik voornamelijk in de ouverture van de opera The Poisoned Kiss, een heerlijk zes minuten durend werkje uit 1927. Maar het mooist vind ik Fantasia on Sussex Folk Tunes, een onvervalst celloconcerto, meesterlijk en zeer aanstekelijk gespeeld door Martin Rummel. Wist u trouwens dat niemand minder dan Pablo Casals het werk in 1930 voor het eerst uitvoerde?