CD 57_718

Recensie VENEZIANO – Passio

VENEZIANO
Passio (La Passione secondo Giovanni)
Raffaele Pe (countertenor), Luca Cervoni (tenor), Marco Bussi (bas), Ghislieri Choir, Cappella Neapolitana o.l.v. Antonio Florio
Glossa 922609 • DDD-56’
Waardering: 8
Luister 718 – September/Oktober 2016

Rond 1685 componeerden ze allebei passiemuziek naar het evangelie van Johannes: Alessandro Scarlatti en Gaetano Veneziano (1656-1716). De Johannespassie van Scarlatti heeft repertoire gehouden. La Passione secondo Giovanni van Veneziano is verdwenen in een archief en pas onlangs daaruit opgeduikeld. Dit is de cd-première van het werk, opgenomen door dirigent Antonio Flori met zijn Cappella Neapolitana – niet in Napels overigens, dat zou wel gepast zijn geweest, maar in Pavia, ten zuiden van Milaan. Wij kennen qua Johannes natuurlijk vooral de visie van Bach, van zo’n veertig jaar later. Dit is een heel ander verhaal. Geen koren, geen koralen, geen aria’s. Wel de evangelietekst, maar dan in het latijn: ‘Consummatum est’ (‘Es ist vollbracht’). De evangelist is een countertenor (de stralend zingende Raffaele Pe), die haast aria-achtige coloratuur te zingen heeft. De Christusrol is voor de mooie tenor Luca Cervoni, de Pilatuswoorden worden in recitatiefstijl gezongen door bas Marco Bussi, en de teksten van volk en priesters komen voor rekening van het Ghislieri Choir, het koor van de hogeschool waar de opname is gemaakt. Het is even doorbijten, maar er zijn prachtige momenten. Zoals het fragment over het opschrift dat Pilatus aan het kruis liet bevestigen, en de sterfscène. Goed dat dit werk toegankelijk is gemaakt.
René de Cocq

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen