Recensie WAGNER – The Wagner Project

WAGNER
The Wagner Project
Mathhias Goerne (baritone),
Swedish Radio Symphony Orchestra o.l.v. Daniel Harding
harmonia mundi HMM 902250-51 • DDD-2.02’ (2 cd’s)

Matthias Goerne verdient beslist meer dan een 6 als waardering maar hij zit verstrikt in dit weinig overtuigende The Wagner Project waarin louter symfonische bladzijden en vocale fragmenten samengebracht zijn. En dat op een eerder eigenaardige manier, zowel qua samenstelling als volgorde. Ze zijn onderverdeeld in twee hoofdstukken met als titel Van goden en mensen (met fragmenten uit Die Meistersinger von Nürnberg, Tristan und Isolde, Das Rheingold en Die Walküre) en Verlossing (met fragmenten uit Der fliegende Holländer, Tannhäuser en Parsifal), meer dan eens niet in chronologische volgorde en met Isoldes liefdesdood alleen vertolkt door het orkest. Bovendien zijn er knippen en abrupte overgangen in de muziek. Het orkest, het Swedish Radio Symphony Orchestra speelt meestal keurig maar doet dikwijls niets meer dan de zanger braaf begeleiden en Daniel Harding slaagt er niet in de louter orkestrale fragmenten enige dramatische impuls te geven. Mathhias Goerne leent zijn stem aan Hans Sachs, Koning Marke, Wotan, de Holländer, Wolfram en Amfortas, personages die je niet onmiddellijk op één lijn kunt zetten, vocaal noch interpretatief. Goerne, met zijn nu opmerkelijk laag register, slaagt er jammer genoeg ook niet in ze voldoende te differentiëren en te nuanceren met uitzondering van Wolfram die met zijn ‘O, du mein holder Abendstern’ weet te ontroeren.