Recensie YSAYE – Neiges d’antan

YSAYE
Neiges d’antan (diverse werken voor viool en orkest van Eugène Ysaÿe)
Amaury Coeytaux (viool), Svetlin Roussev (viool), Orchestre Philharmonique Royal de Liège o.l.v. Jean-Jaques Kantorow
Musique en Wallonie MEW1681 • DDD-70’
Waardering 9

De Belgische vioolvirtuoos en componist Eugène Ysaÿe (1858-1931) is een typische violisten-componist. Voor violisten staan zijn sonates voor viool solo, samen met de sonates en partita’s van Bach en de solosonate van Bartók, aan de top van het vioolsolorepertoire. Delen eruit worden door solisten graag als toegift gespeeld en zo krijgt ook het grote publiek ze te horen. Zijn muzikale gedichten en fantasieën (deze cd) zijn zelfs onder violisten minder bekend. Het zijn korte stukken voor viool en orkest in een vrije vorm waarbij Ysaÿe zich als een vis in het water voelde. Hij kon er zo goed emoties mee uitdrukken, schreef hij. ‘…ze huilt en zingt, ze is schaduw en licht en wisselend prisma.’ Dat is treffend omschreven. Het is hypersensitieve, vloeibare muziek. Voortdurend in beweging, aanzwellend en afnemend, nergens vaste grond onder de voeten. Violisten Coeytaux en Roussev zijn uitstekende vertolkers. Roussev met fluwelen toon, Coeytaux wat kernachtiger, maar krachtig vioolspel van beiden. Het Luikse orkest onder leiding van Kantorow klinkt warm en transparant. Deze cd, uit een reeks met muziek gecomponeerd rond de Eerste Wereldoorlog, komt met een prachtig boekwerkje. Daarin een uitgebreid verhaal over de componist, met oude foto’s en illustraties. Mooi eerbetoon aan Ysaÿe.