CD 59_718

Recensie ZELENKA – Sei Sonate

ZELENKA
Sei Sonate (sonates voor twee hobo’s, viool en fagot ZWV181)
Zefiro o.l.v. Paolo Grazzi en Alfredo Bernardini
Arcana 394 (2CD) • DDD-1.44’

Jan Dismas Zelenka (1679-1745), afkomstig uit Bohemen maar vooral actief als orkestleider en componist in Dresden, gold onder zijn tijdgenoten als een grootheid: zijn muziek werd gewaardeerd door collega’s als Fasch, Telemann en Bach. Hij werd door zijn werkgevers niet altijd gewaardeerd en bracht zijn laatste jaren eenzaam en teleurgesteld door. In zijn oeuvre bevinden zich zes stukken die hij betitelde als Sonata, bestemd voor een combinatie van twee hobo’s, een fagot en basso continuo. Opvallend is dat hij de deeltjes meestal aanzienlijk langer maakte dan in zijn tijd gebruikelijk. De sonates geven een goed beeld van Zelenka’s vakmanschap: het zijn schoolvoorbeelden van componeertechniek in de hoogbarok, meesterlijk in het contrapunt, met grote melodische kracht en elegantie. We horen ze hier alle zes, en dat is soms wat veel van (min of meer) hetzelfde geluidsbeeld, hoewel de uitvoering door het Italiaanse ensemble Zefiro (onder leiding van meesterhoboïsten Alfredo Bernardini en Paolo Grazzi) de toets der kritiek gemakkelijk doorstaat. In één geval (Sonata III) maakt één van de hobo’s plaats voor een viool, bespeeld door Manfredo Kraemer. Aardig detail: een aantal van de belangrijkste gebruikte instrumenten is gebouwd in Nederland (hobo’s in Deventer en Amsterdam, de fagot in Hall, het klavecimbel in Niewolda).