.S. BACH

Recensie .S. BACH – Markus Passion Veus, La Capella Reial de

.S. BACH
Markus Passion Veus, La Capella Reial de
Catalunya, Le Concert des Nations o.l.v. Jordi Savall
Alia Vox AVSA 9931 • SACD-111’ (2 cd’s)
Waardering: 9

Van de Markus-Passion, de derde passie van Johann Sebastian Bach, is geen noot overgeleverd, maar wel het volledige libretto. In de jaren zestig ontdekten musicologen dat Bach in deze passie vermoedelijk de parodietechniek had toegepast, waarbij hij muziek uit eerdere composities recyclede en van een nieuwe tekst voorzag. Sindsdien hebben talloze dirigenten zich aan zeer persoonlijke reconstructies van de Markus-Passion gewaagd, waarbij ze niet alleen noten van Bach zelf hergebruikten, maar ook van diens tijdgenoot Reinhard Keiser, en soms zelfs geheel nieuwe koralen en recitatieven componeerden. Oude muziekspecialist Jordi Savall besloot zijn versie van de Markus echter geheel te baseren op materiaal van Bach zelf, vooral afkomstig uit de Matthäus, Johannes en de Trauerode, een van Bachs meest etherische cantates. Het resultaat is een doorwrocht Bach-bouwwerk met een meeslepende spanningsboog en veel bekende, maar ook minder bekende melodieën van de Thomascantor. Met zijn ruime bezetting – bestaande uit meisjeskoor Veus en de door hemzelf opgerichte gezelschappen La Capella Reial de Catalunya en Le Concert des Nations – maakt Savall van zijn Markus-Passion een intense, dramatische muzikale belevenis. Enige kritiekpuntje is dat er iets meer rust in de acht aria’s had gemogen, die immers de meest reflectieve gedeelten van de passie vormen, maar in Savalls uitvoering soms wat jachtig klinken.
Myrthe Meester

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen