SCHUBERT

Recensie SCHUBERT – Heimweh – Schubert Lieder

SCHUBERT
Heimweh – Schubert Lieder
Anna Lucia Richter (sopraan), Gerold Huber (piano), Matthias Schorn (klarinet)
Pentatone PTC 5186 722 • DDD-81’
Waardering: 8

Anna Lucia Richter debuteert met Franz Schubert en kiest niet alleen voor de hand liggende dingen. Natuurlijk ontbreken echte vrouwenliederen als Ellens Gesang niet en die van Mignon evenmin, al zingt zij wel alle drie Gesänge en laat zij bij de Mignons Kennst du das Land weg. Lyrische sopranen zoals Richter laten een grimmig vertellied als Der Zwerg meestal liggen, maar zij maakt er met verschillende stemmetjes iets redelijk enerverends van. Totengräbers Heimweh is ook niet echt een vrouwenlied, en dat gaat haar toch minder goed af, al doet ze zeer haar best om krachtig te klinken. Een ongewone keuze is ook Schuberts enige melodrama: Abschied von der Erde. Als het al uitgevoerd wordt is het door een mannenstem, maar de tekst is een vrouwentekst. Wat dat betreft heeft Richter gelijk, maar ze had er wel een meer melodisch getint Sprechgesang voor mogen bedenken dan de vrij zachte en intonatie-arme voordracht die ze min of meer onder de schitterende pianopartij spreekt. In vrijwel alle andere, grotendeels lyrische, liederen overtuigt Richter beslist wel, en de begeleidingen van Huber zijn fraai van klankkleur en ook van het meedenkende type. Der Hirt auf dem Felsen begint in de klarinet een ietsje langzaam, maar ook dat wordt een feestje van mooie timbres.
Paul Herruer

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen