Schumann.

Schumanns authentieke en delicate samenklanken

SCHUMANN
Piano Quartet & Quintet
Isabelle Faust (viool), Anne Katharina Schreiber (viool), Antoine Tamestit (altviool), Jean-Guihen Queyras (cello), Alexander Melnikov (fortepiano)
harmonia mundi HMM 902695 54’

Schumann schreef zijn pianokwartet en –kwintet in 1842, met het spel van zijn vrouw en pianiste Clara in gedachte. Het zijn sprankelende werken, levendig, met een zekere onrust, alsof hij haast had, en met twee prachtige zangerige langzame delen, die om een zekere verfijning van de uitvoerenden vragen. Het kwartet en kwintet spelen op authentieke instrumenten en, misschien nog wel belangrijker, op authentieke wijze. De instrumenten bepalen een deel van de klank die mild is en (huis)kamermuzikaal; de speelwijze maakt de muziek geloofwaardig. Delicaat is de beste omschrijving van de samenklank die deze uitstekende musici neerzetten. Bescheidenheid in dienst van de muziek, zonder enige bewijsdrang of dubbele agenda. Misschien wel iets te weinig: soms moet je goed luisteren om zelfs de stem waar de melodie ligt eruit te halen, een klein nadeel. Groot voordeel van deze manier van spelen is dat het accent sterker dan bij melodiegericht spelen op de middenstemmen komt te liggen. Persoonlijk vind ik dat interessant, omdat in die middenstemmen van alles gebeurt dat anders bedekt blijft, en er veel meer lijnen te volgen zijn die recht doen aan wat de componist heeft opgeschreven.

Marjolijn Sengers

Dit is een recensie uit Luister 777. Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

5/5 - (1 stemmen)