SCHÜTZ

Recensie SCHÜTZ – Musikalische Exequien; Trauergesänge

SCHÜTZ
Musikalische Exequien; Trauergesänge
Solisten en Dresdner Kammerchor o.l.v. Hans-Christoph Rademann
Carus 83.238 • SACD-69’


Schütz componeerde zijn Musikalische Exequien in 1535 voor de begrafenis van zijn vriend Prins Heinrich Posthumus von Reuss uit Thüringen. Het werk behoort tot de omvangrijkste protestantse begrafeniscomposities en wordt beschouwd als de Duits(talige) tegenhanger van het traditionele Latijnse requiem. ‘Exequien’ slaat op ‘in exequiis defunctorum’ uit de katholieke liturgie. De prins had zijn uitvaart tot in detail voorbereid, inclusief een koperen doodskist waarin 24 teksten stonden gegraveerd. Deze teksten vormen het eerste deel van de Exequien. Het tweede deel bestaat uit een dubbelkorig motet op de psalmtekst ‘Herr, wenn ich nur dich habe’. De Exequien besluiten met een bewerking van de lofzang van Simeon (Herr, nun lässest du deinen Diener). Later zou Brahms een deel van deze teksten gebruiken in zijn Deutsches Requiem. Naast de Exequien bevat deze SACD zes Trauergesänge die eveneens in het teken staan van afscheid en dood. Koor en solisten (waaronder sopraan Dorothee Mields en bas Harry van der Kamp) geven op waardige wijze uiting aan al dit droefs. Sober en degelijk. Ingetogen, maar niet sloom. Stemmig zonder saai te worden. Passend bij de letter en geest van Schütz’ boodschap. Een cd waarvoor je gaat zitten om ‘m goed op je in te laten werken.
Frank Pothoven

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen