De voorbereidingen voor de editie van Luister die 11 juli verschijnt zijn al weer in volle gang. Het wordt weer een volle editie waarin deze keer de (na)zomervibes overheersen. Onder andere in een zeldzaam interview met Festival Oude Muziek-directeur Xavier Vandamme over het komende festival dat van 29 augustus tot en met 7 september plaatsvindt en de historische uitvoeringspraktijk, het fundament waarop de oude muziekbeweging in de tweede helft van de vorige eeuw werd gebouwd. Originele instrumenten, historische speeltechnieken, minutieus manuscriptonderzoek: het waren decennialang de bouwstenen van het streven naar een zo getrouw mogelijke reconstructie van ‘hoe de muziek bedoeld was’. Maar er is een fundamentele shift gaande, signaleert Vandamme.
Akoestiek
“In de jaren vijftig, zestig, zeventig en tachtig was de interpretatie van uitvoeringspraktijk: welke noten speel je? Hoe speel je? Met welke instrumenten? Enzovoorts. Heel materieel. Dat gaat niet weg, dat blijft zich vernieuwen. Maar uitvoeringspraktijk is veel breder dan dat.” Neem bijvoorbeeld akoestiek. Die is cruciaal, zegt Vandamme. “Veel oude muziek is extreem gedacht in functie van een akoestiek. Je kunt geen gregoriaans zingen als je maar een halve seconde galm hebt. Akoestiek zit structureel in het DNA van de schriftuur van de muziek. Hoe kan je daar dan niet mee omgaan als je bezig met uitvoeringspraktijk?”