De komende editie van Luister, de laatste van 2025 staat vol met mooie verhalen. Een daarvan is het artikel van Mark van de Voort over de gitaristen Thibaut Garcia en Antoine Morinière die Bachs Goldbergvariaties in een versie voor twee gitaren hebben opgenomen. De zoektocht was daarbij om te klinken als één instrument. Ze gingen zelfs zover om twee identieke gitaren te laten maken. Op hun vraag schiep de Franse gitaarbouwer Hugo Cuvilliez uit één boom (hoofdzakelijk Madagaskar rozenhout) twee gitaren. Thibaut Garcia was overdonderd door het resultaat. “Ik heb nog nooit twee gitaren in de hand gehad die zo verwant zijn qua klank.” Morinière knikt bevestigend. “Ze klinken kraakhelder en spatzuiver. In de hoogte is de klank heel puur met wat resonantie, waardoor de stemmen ook niet gaan samenklonteren.” De gitaren worden voorlopig alleen gebruikt voor de unieke opnames en uitvoeringen van de Goldbergvariaties. “Maar het is overduidelijk dat barokmuziek ideaal klinkt op deze gitaren. In principe zou ieder toetsenwerk, zoals Das wohltemperierte Klavier, op deze tweelinggitaren gespeeld kunnen worden”, blikt Garcia stiekem vooruit.
Hemels superklavecimbel
In de handen van Garcia en Morinière klinken twee gitaren als een hemels superklavecimbel met een regenboog aan nieuwe klankkleuren. “Als identieke tweelingen hebben we naar één helder en sereen klankbeeld gezocht”, vat Morinière kernachtig samen tijdens een geanimeerd videogesprek. “Onze karakteristieke klankeigenschappen smelten samen en worden één”, vult Garcia aan. “Antoine verkiest een warmbloedige, transparante klank, terwijl ik bijvoorbeeld ook graag gebruik maak van de resonantie van een gitaar. Samen hebben we een uniek bondje gesmeed.”
Lees het hele verhaal in de komende editie van Luister die 28 november verschijnt


