STOCKHAUSEN

Recensie STOCKHAUSEN – Mantra

STOCKHAUSEN
Mantra
Mark Knoop (piano), Roderick Chadwick (piano), Newton Armstrong (electronica)
hat[now]ART 190 • DDD-69’
Uitvoering **** | Registratie ****

Tussen 1950 en pakweg 1970 heerste het grote muzikale avontuur en daar was Stockhausen een kleurrijke exponent van. Mantra, uit de tweede helft van de jaren zestig geldt als een van zijn sleutelwerken. Het is compromisloos, eigenwijs, revolutionair, tegendraads, maar ook even hermetisch en volmaakt als een Chopin-sonate. Mark Knoop en Roderick Chadwick op piano en Newton Armstrong aan de elektronische knoppen spelen het stuk strak, onderkoeld en met een soort kosmische drive. De aanvankelijk nog op zichzelf staande noten en klanken grijpen gaandeweg meer en meer op elkaar in tot er een symfonische hallucinatie ontstaat, die steeds weer wordt afgebroken door introspectieve momenten. Die verkeren onmerkbaar maar beslist al snel weer in hun tegendeel, waardoor een dialectische verhouding tussen chaos en orde, rust en onrust, stilte en kakofonie ontstaat. Het type musici dat zich hieraan waagt is doorgaans tot op het bot gemotiveerd en haalt de onderste steen boven. Van Mantra bestaan dan ook een aantal prachtige opnamen, maar deze hat[now]ART-uitgave klinkt fris en modern en vormt een prima alternatief voor het verleden.
René Seghers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen