TAN DUN

Recensie TAN DUN – Fire Ritual (Violin Concertos)

TAN DUN
Fire Ritual (Violin Concertos)
Eldbjørg Hemsing (viool), Oslo Philharmonic Orchestra o.l.v. Tan Dun
BIS Records BIS-2406 • SACD-63’
Waardering: 9

De Chinese componist Tan Dun werd geboren in 1957, negen jaar voor het begin van de Culturele Revolutie. Tijdens de revolutie werden zijn goed opgeleide ouders gedwongen tot werk in de rijstvelden, en trok Tan in bij zijn grootmoeder, in een plattelandsgemeenschap. Daar leerde hij de Chinese volksmuziek en de bijbehorende instrumenten van dichtbij kennen. Hij werkte als adolescent een tijd bij de plaatselijke Chinese Opera als bespeler van de erhu en als arrangeur. Daarna bezocht hij het conservatorium van Peking waar hij na de beëindiging van de Culturele Revolutie in 1976 in aanraking kwam met westerse avant-gardemuziek. Dat verklaart de ondeelbare vermenging van stijlen die we in zijn muziek horen, met gelijke delen westerse klassieke muziek (Mahler in het tweede deel van zijn Vioolconcert ‘Rhapsody & Fantasia’) en Chinese volksmuziek (in het vierde deel, A Dream out of Peking Opera). Tan Dun woont al 35 jaar in New York en heeft in Amerika een glansrijke carrière opgebouwd, onder meer als filmcomponist. Voor de Noorse violiste Eldbjørg Hemsing schreef hij in 2018 het Vioolconcert ‘Fire Ritual’. De beide vioolconcerten beleven hier hun plaatpremière, met de componist als dirigent. Hemsing is een schitterende violiste, die haar nek durft uit te steken voor onalledaags repertoire. Tan Dun is een verhalenverteller: spannend om naar te luisteren. De opname is schitterend.
Siebe Riedstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen