TANEJEV

Recensie TANEJEV, ­RIMSKI-KORSAKOV – Suite de Concert, Op. 28 – Fantasia on Two Russian Themes, Op. 33

TANEJEV, ­RIMSKI-KORSAKOV
Suite de Concert, Op. 28 – Fantasia on Two Russian Themes, Op. 33
Annelle K. Gregory (viool), Kyiv Virtuosi Symphony Orchestra o.l.v. Dmitry Yablonsky
Naxos 8.579052 • DDD-60’
Waardering: 8

Van de Suite de concert van Sergej Tanejev ken ik één opname die al knap oud is, dus het werd tijd deze partituur eens uit zijn stoffige mapje te bevrijden. Tanejev (1856-1915), leerling van Tsjaikovski, leraar van Skrjabin en Rachmaninoff, was een essentiële schakel tussen de groten, maar verdient ook zelf aandacht als muzikale persoonlijkheid. Dat hij wel ‘de Russische Brahms’ is genoemd geeft een indicatie van zijn stijl, maar slaat tegelijkertijd nergens op. Deze componist schreef muziek die niet speciaal Russisch-romantisch klinkt, maar wel getuigt van een melodische gave en een strakke vormbeheersing. Luister maar naar deze Suite, waarin hij aanstekelijke dansvormen als Gavotte (deel 2) en Tarantella (deel 5) gebruikt, maar ook een mooi thema met iets te doorwrochte variaties (deel 4). Dit vioolconcert in vijf kloeke delen is wat lang, maar maakt de drie kwartier luisteren de moeite waard, ook omdat de Amerikaanse Annelle Kazumi Gregory zo mooi en begripvol omgaat met dit fraaie werk. Dat in de opname de viool wat is voorgetrokken boven het orkest zullen we maar met de mantel der liefde bedekken. In iets Russischer sfeer wordt de cd aangevuld met Rimski-Korsakovs Concertfantasie voor viool en orkest.
Ella Botter

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen