Theodora: Een weldadige warmte in de klank

HÄNDEL
Theodora
Louise Alder (Theodora), Tim Mead (Didymus), Anna Stéphany (Irene), Stuart Jackson (Septimius), Adam Plachetka (Valens), Arcangelo o.l.v. Jonathan Cohen (klavecimbel)
Alpha Classics ALPHA1025 Ÿ 3u19’ (3 cd’s)
Waardering: 10

Alweer zo’n geweldige Theodora! Nog geen twee jaar nadat Maxim Emelyanychev een prachtversie uitbracht met onder meer Joyce DiDonato in zijn sterrencast, is er nu deze nieuwe cd onder leiding van Jonathan Cohen. In zijn benadering van Händels meesterlijke oratorium zijn er twee zaken die onmiddellijk opvallen. Een weldadige warmte in de klank van het orkest en de solistenstemmen enerzijds en het gevoel van onaflatend momentum anderzijds: de muziek lijkt steeds een duidelijke beweging voorwaarts te maken. Door de ritmisch pulserende bassen in het koor Venus Laughing From The Skies bijvoorbeeld, maar evengoed in de langzamere delen, zoals het organisch vloeiende slotkoor of de buitenaards mooie aria As With Rosy Steps The Morn Advancing, fantastisch gezongen door Anna Stéphany. De Frans-Britse mezzosopraan weet de lange lijnen met vol vibrato maar zacht volume in te zetten en tot het einde toe overtuigend uit te spinnen. Haar stemkracht en timbre passen bij de sterke vrouw die Händel van haar personage Irene maakte: diepdonker en warm. Van die warmte – ik noemde het al – is het hele album doordrenkt. Countertenor Tim Mead als Didymus klonk nog nooit zó gloedvol; Louise Alders Theodora is als een witgouden stralenkrans. Ook de historische instrumenten van Cohens ensemble Arcangelo zijn een lust voor het oor. Hoor die lage darmsnaren eens grommend wegsterven aan het eind van Fond, Flatt’ring World, Adieu!, of luister hoe de barokfagotten in het beroemde duet uit de tweede akte prachtig uitsmelten in het orkestgeluid. Het cd-boekje meldt – terecht – dat Theodora behoort tot Händels meest intense en transcendentale muziek, en dat de componist deze, in weerwil van de wreedheden in het libretto, verrijkte met een verbluffende warmte. Dat is misschien nog nooit zo treffend vastgelegd als in deze opname.

Marnix Bilderbeek, Wenneke Savenije

Dit is een van de tienen uit Luister 780. Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

5/5 - (3 stemmen)
Facebook
Twitter

Laatste artikelen