Tre Donne. Foto: Melle Meivogel

Tre Donne

Het barokensemble Le Nuove Musiche duikt met Tre Donne in de historie van de vrouwelijke muziekcultuur. Tre Donne is een theatraal concert waarin oude en nieuwe muziek, in combinatie met hedendaagse teksten samenkomen in een visueel kostuumspektakel. Drie eind 16e-eeuwse virtuoze zangeressen aan het hof van Graaf Alfonso d’Este van Ferrara krijgen de vrijheid in het openbaar op te treden, geheel tegen de mores van de tijd in. Met het overlijden van Alfonso sterft echter ook de vrouwelijke muziekcultuur aan het hof. De vrouwen, de Tre Donne di Ferrara, worden als vanzelfsprekend vervangen door mannen. De concerttour begint op 27 september in de Zeeuwse Concertzaal en Middelburg en gaat van daaruit tot 24 mei langs vele zalen en historische locaties.

Feministische stroming

Her verhaal van de Tre Donne di Ferrara brengt de luisteraar ook naar andere verhalen van sterke vrouwen in de (muziek)geschiedenis. Zo is in de negentiende eeuw Clara Schumann een markante figuur naast haar beroemde echtgenoot Robert. Het begin van de twintigste eeuw brengt eindelijk een echte feministische stroming op gang, met als resultaat diverse composities geschreven door vrouwen zoals Nadia Boulanger. Op het programma staan werken van onder anderen Claudio Monteverdi, Barbara Strozzi, Luzzasco Luzzaschi, Lodovico Agostini, Clara Schumann en Nadia Boulanger.

Familiegeschiedenis

De Tre Donne van nu herschrijven ruim vierhonderd jaar muziekgeschiedenis. Onder artistieke leiding van dirigent Krijn Koetsveld en regisseur Kiki Jaskigeven d e sopranen Jennifer van der Hart, Wendy Roobol en Janneke Stoute niet alleen een stem aan die Tre Donne di Ferrara, maar vooral ook aan een groot aantal vrouwen door de geschiedenis heen – samen met gambiste Cassandra Luckhardt. Wat aanvankelijk als het verhaal van Tre Donne di Ferrara begint, stijgt vervolgens boven het thema van vrouwelijke componisten uit, en wordt het verhaal van en over vrouwen die hun eigen weg én stem in het leven zoeken. Gebaseerd op Virginia Woolfs essay A Room of One’s Own (1929) vertellen Jennifer, Wendy en Janneke hun eigen verhaal, op nieuw gecomponeerde muziek van Stijn van der Loo. Samen met Cassandra én Krijn zelf geven ze het publiek een kijkje in hun eigen leven, en vertellen ze over hun familiegeschiedenis en de dromen van hun moeders en oma’s die niet vervuld konden worden – en die nog steeds geconfronteerd worden met dezelfde vooroordelen en discriminatie als generaties vrouwen daarvoor.
Voor verdere informatie over de tournee, zie lenuovemusiche.nl/agenda/

 

Facebook
Twitter

Laatste artikelen