VAN HEMEL

Recensie VAN HEMEL – Chamber Music

VAN HEMEL
Chamber Music
Alan R. Kay (klarinet), Rusquartet, James Austin Smith (hobo), Gina McCormack (viool), Catherine Yates (altviool), Nicholas Trygstad (cello), Malevich Piano Quartet, Katherine Dowling (piano), Clark Schaufele (piano)
Et’cetera KTC 1610 • DDD-53’
Waardering: 9

Sinds Henk Guittart artistiek directeur is van het Orlando Festival, het oudste en grootste kamermuziekfestival van ons land, besteedt hij aandacht aan Nederlandse componisten. Zo programmeerde hij in 2016 en 2017 kamermuziek van Oscar van Hemel (1892-1981) en vond hij in Et’cetera Records een partner om de (vermoedelijk) live-opnamen aan een breder publiek te laten horen. Van Hemel werd weliswaar in Antwerpen geboren, maar raakte als jonge soldaat aan het begin van de Eerste Wereldoorlog gewond en vluchtte vervolgens naar Nederland. Daar nam hij compositieles bij Willem Pijper en bouwde hij een nieuw leven op. De cd bevat twee composities uit het begin van zijn carrière en twee werken voor strijkers met hobo en klarinet uit 1958 en 1967. Prachtig hoe de blazers soms in de klankkleur van de strijkers kruipen. Van Hemel verstond zijn vak. Het is overduidelijk dat de melodie voor hem altijd leidend is gebleven. Ook de gebruikte vormen en technieken zijn klassiek. Het resultaat is toegankelijk en toch fris, met een aantal kenmerken van deze generatie, zoals jazzy ritmes en opgerekte tonaliteit. Maar juist in de langzame delen ontroert Van Hemel, het Grave uit het Piano­kwartet is mijn favoriet. Uitstekend gespeeld en prachtig opgenomen.
Carine Alders

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen