VERDI

Recensie VERDI – Stiffelio

VERDI
Stiffelio
Luciano Ganci (Stiffelio), Maria Katzarava (Lina), Francesco Landolfi (Count Stankar) e.a., Coro e Orchestra del Teatro Comunale di Bologna o.l.v. Guillermo García Calvo, Graham Vick (regie)
Naxos 2110590 • DVD-119’

Ik denk dat Stiffelio één van de meest problematische opera’s van Giuseppe Verdi is. Een protestantse dominee die zijn overspelige vrouw vergeeft met een citaat uit het Johannes-evangelie was niet een thema waar het Italiaanse publiek op zat te wachten. Het is pas de laatste tijd dat Stiffelio wat vaker wordt uitgevoerd al is het voornamelijk concertante. Daar is zonder meer iets voor te zeggen, zeker met het vooruitzicht van een moderne conceptuele regisseur die het libretto naar zijn eigen concepten en (waan)ideeën ombuigt. Graham Vick behoort tot die categorie regisseurs, en ook nu werd ik niet ‘teleurgesteld’. In zijn visie is Stiffelio een conservatieve sekteleider die geconfronteerd wordt met vrouwen- en gayrights-activisten en verder klopt er ook niets van. Het begint al met de ouverture die gespeeld wordt als de toeschouwers binnenlopen en blijven staan, er zijn namelijk geen stoelen. In Vicks visie figureren ze letterlijk in de actie die zich op een soort mobiele platformen afspeelt. Gelukkig kunnen ogen dichtgedaan worden, waarna je onbeschaamd kunt genieten van de fantastische zangers en hun prestaties (bedenk hoeveel moeite ze moeten doen om de dirigent op al die monitors te kunnen volgen!). Luciano Ganci is een fantastische Stiffelio, met de juiste uitstraling en een stem uit duizenden. Maria Katzarava zingt een zeer dramatische Lina en Francesco Landolfi is een zeer overtuigende Stankar.