VINCI

Recensie VINCI – Gismondo, Re di Polonia

VINCI
Gismondo, Re di Polonia
Max Emanuel Cenčić en Yuriy Mynkenko (countertenor), Sophie Junker (sopraan) e.a., Orkiestra Historyczna o.l.v. Martyna Pastuszka
Parnassus Arts Productions 912010487001 • DDD-218’ (3 cd’s)
Waardering: 9

Leonardo Vinci schreef zijn Gismondo, Re di Polonia voor een uitvoering in Rome in 1727. In de Kerkelijke Staat mochten vrouwen sinds 1588 niet meer op de bühne staan. Hier lag een belangrijke reden voor het succes van vele generaties castraten. De luisteraar van Vinci’s Gismondo moet het doen met the next best thing. Maar liefst vier countertenoren én een paar uitstekende sopranen. Zoveel hoge stemmen gecombineerd met de lengte en – vaak ook – langdradigheid van de barokopera, vormt een zeker risico. Maar de combinatie van zoveel eersteklas countertenoren en een uitstekend orkest als begeleider werkt goed. De inleidende Sinfonia zwengelt het doek op; aanstekelijk, verfrissend – de luisteraar staat aan. Wat volgt is een lange en rijke voorstelling. De weergaloze countertenor Cenčić speelt Gismondo, de wijze koning van Polen die regeert volgens deugden als rede en barmhartigheid. Zijn tegenpool is de sopraan Aleksandra Kubas-Kruk in de rol van Primislao. De laatste is een concurrerende koning die Polen de oorlog verklaart en weliswaar dapper is, maar ook emotioneel, wispelturig en wreed. Het contrast tussen de countertenor en de sopraan als tegenstrevers mag subtiel zijn; het is echt mooi gedaan. Ook niets dan lof voor de fraaie verpakking die is vormgegeven als een boekje met wat toelichting en het libretto (ruim 250 bladzijden).
Quirijn Bongaerts

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen