VON LINDPAINTNER

Recensie VON LINDPAINTNER – Il vespro siciliano

VON LINDPAINTNER
Il vespro siciliano
Matija Meic (Carlo d’Anjou), César Arrieta (Alphonse Drouet), Danilo Formaggia (Conte di Fondi) e.a., Camerata Bach Choir Poznan, Virtuosi Brunensis o.l.v. Federico Longo
Naxos 8.660440-43 • DDD-3.21’ (4 cd’s)
Waardering: 8

Ooit gehoord van Peter Joseph von Lindpaintner (1791-1856), koninklijke Württembergse Kapellmeister die de Stuttgarter Hofoper op hoog niveau bracht en zelf 21 opera’s componeerde? In zijn Il vespro siciliano uit 1843 combineerde hij invloeden van de Italiaanse belcanto-opera met de spectaculaire stijl van de Franse Grand opéra en de eerste schetsen van de Duitse romantische opera. Het libretto steunt op hetzelfde historische feit als Les vêpres siciliennes van Verdi maar hier staat de ongeoorloofde passie van Charles d’Anjou, koning van Napels en Sicilië, voor Eleonora, de echtgenote van een van zijn Siciliaanse vazallen, de Conte di Fondi, centraal, de aanleiding voor Fonti om zich bij de opstand tegen de Franse overheersing aan te sluiten. Het is het Rossini in Wildbad Festival dat deze ‘grote heroïsche opera in vier bedrijven, met ballet’ in 2015 in concertante vorm presenteerde en deze opname realiseerde. Het is duidelijk een veeleisend werk met een uitgebreide bezetting (zestien rollen waarvan er zes protagonisten zijn!) in een niet altijd even gelukte poging om de verschillende uiteenlopende elementen te combineren. Dirigent Federico Longo is erin geslaagd een vrij overtuigd geheel op te bouwen, de krachtige orkestratie (met veel koper) in bedwang te houden en de zangers te ondersteunen. Matija Meic geeft Carlo autoriteit en een expressieve, stijlvolle bariton. Ana Victoria Pitts doet als de page Albino de oren spitsen. Er is de mooie, lyrische tenor van César Arrieta in de rol van de verraderlijke Drouet. Silvia Dalla Benetta (Eleonora) en Danilo Formaggia (Fondi) leveren degelijk werk en Dario Russo laat als Procida een sonore bas horen. Beslist een interessante kennismaking met een nagenoeg onbekende schakel in de Duitse operageschiedenis.
Erna Metdepenninghen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen