WAGNER

Recensie WAGNER, ­TJSAIKOVSKI – Vorspiel und Liebestod (from Tristan und Isolde) – Sym­phony No. 4

WAGNER, ­TJSAIKOVSKI
Vorspiel und Liebestod (from Tristan und Isolde) – Sym­phony No. 4
philharmonie zuidnederland o.l.v. Dmitri Liss
Fuga Libera FUG 754 • DDD-58’
Waardering: 8

Vijf jaar bestaat philharmonie zuid-nederland, voortgekomen uit het betreurde Brabants Orkest en het Limburgs Symfonie Orkest. Geen artistieke noodzaak maar een politieke bezuinigingseis leidde tot oprichting van dit fusieorkest voor de zuidelijke provincies. Dankzij een platencontract met het Belgische Fuga Libera kan het orkest nu laten horen wat er bereikt is. Nadat de tranen gedroogd waren is er iets opgebouwd wat gehoord mag worden. Dmitri Liss, ook chef-dirigent van het Symfonieorkest van de Oeral (een heel speciale combinatie!), gaat het orkest voor in een gedreven uitvoering van de Tristan und Isolde-stukken. Prachtig die spanningsopbouw, de zinderende strijkersklank, de brandende emotie. In Tsjaikovski is Liss helemaal in zijn element, let maar op het spitse pizzicato in het derde deel of de wervelende finale. Maar… ondanks de grandioosheid van dit orkestspel heb ik toch een vraag. Waarom dit overbekende repertoire? Tristan-voorspel en Isoldes liefdesdood zijn talloze malen vastgelegd en met opnamen van Tsjaikovski’s Vierde kun je de grachten dempen. Wil philharmonie zuidnederland zich onderscheiden op een overvolle platenmarkt, dan kunnen ze beter het avontuur zoeken en op strooptocht gaan in repertoire dat naar ontdekking snakt. Misschien praat ik voor mijn beurt, want er zijn meer cd’s in aantocht. Deze smaakt zeker naar meer.
Gerard Scheltens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen