Luister: terugblik successen 2023

In haar nieuwste blog kijkt Sanne Zwikker terug op het voorbije jaar. Wat is er gebeurd in 2023? Hier een samenvatting van de successen. De klassieke muziek heeft steeds meer nieuwe, jonge muziekliefhebbers – Gen Z en millenials – dankzij online streaming services.

Luisters hoofdredacteur Joris Heynen gaf in maart de baton aan Tim Nijhof. Als ervaren muziekjournalist, thuis in verschillende genres, herkende Joris de noodzaak om een nieuw, jonger publiek aan te trekken. Waar anderen in de klassieke muziekwereld klaagden over vergrijzing, werkte Joris aan vernieuwing. De papieren versie van Luister bestaat sinds 1952 en is een begrip. Maar Joris zag dat er gewerkt moest worden aan de online variant van het tijdschrift. Hij dacht aan de toekomst. 

Joris vernieuwde de redactie met teamleden die zijn visie deelden, introduceerde embedded video content en maakte van de site van Luister een succesvolle disruptor in de klassieke muziek, die met Gen Z en millennials connect. We kijken nu terug naar één van de meest succesvolle transformaties in de klassieke muziek. Luister.nl is de ‘water cooler’ waar jonge en oude klassieke musici, conductors, en muziekliefhebbers elkaar treffen om op de hoogte te blijven van de laatste trends in klassieke muziek.

TikTok en Hans Zimmer

Gen-Z en millenials beantwoordden de wens van Hans Zimmer met het maken van online content dat emoties oproept door muziek. Eerder gaf TikTok al de playlist vrij van deze meest gerespecteerde film composer. TikTok startte ook de hashtag #ClassicalMusic. Daarmee zet TikTok getalenteerde klassieke musici in de spotlight.

Livestreams Luister: met de tijd mee

In het najaar lanceerde luister.nl livestreams. Een online streamingservice voor klassieke muziek, waar musici hun werken delen met bestaande en nieuwe muziekliefhebbers. Luisters nieuwe hoofdredacteur Tim Nijhof gaf hiermee de eerste aanzet voor technische vernieuwing voor jonge en bestaande musici en muziekliefhebbers. Om zo in de pas te lopen met de laatste onlinetrends in ‘audience involvement’, ‘listeners’ experience’ en ‘connect to the here-and-now’. Jonge klassieke musici maken hier dankbaar gebruik van om solowerken, kamermuziek, opera en orkestwerken live op te voeren en te connecten met muziekliefhebbers.

Medici TV: Netflix voor klassiek

Medici TV, de Netflix voor klassieke muziek, startte het jaar met een nieuwe samenwerking met het Cleveland Orchestra. Het muziekkanaal zond Mahlers Symphony No. 5 uit, vanuit het bekende Severance Music Center. Cleveland Orchestra werd daarbij geleid door de sensationele, 27 jaar jonge dirigent Klaus Mäkelä. Het Amerikaanse orkest voegt hiermee een nieuw initiatief toe aan een reeks van initiatieven om publiek en community toegang te geven tot prachtige muzikale optredens. Medici TV heeft een ongekende selectie van klassieke muziekoptredens via Video On Demand (VOD).

Apple op zoek naar de jeugd

Apple lanceerde Apple Music Classical, een op zichzelf staande streaming service die specifiek is gericht op klassieke muziek. Dit streaming platform voor klassieke muziek maakt gebruik van Primephonics technologie. Apple nam eerder Primephonic over. Het onlineplatform is net als Spotify, de ‘all-you-can-eat music’ streaming-app, populair onder Gen Z’ers en millennials en brengt steeds meer jonge luisteraars naar klassieke muziek. De succesvolle Apple Music Classical is toegevoegd aan de Google Play Store.

Happy 2024 voor alle musici, conductors en muziekliefhebbers!! Bedankt Joris en Tim, voor jullie visie en wat je voor de klassieke muziek in 2023 hebt gedaan!

 

 

 

4.9/5 - (94 stemmen)
Facebook
Twitter

Laatste artikelen