ABERT

Recensie ABERT – Ekkehard

ABERT
Ekkehard
Jonas Kaufmann (Ekkehard), Nyla Van Ingen (Hadwig), Susanne Kelling (Praxedis) e.a., SWR Rundfunkorchester Kaiserslautern o.l.v. Peter Falk
Capriccio C5392 • DDD-126’ (2 cd’s)
Waardering: 9

De opera Ekkehard, in 1878 gecomponeerd door de Duitse Bohemer Johann Joseph Abert, is totaal vergeten. Terecht? Na drie keer beluisteren kan ik volmondig ‘ja’ zeggen.Deze mix van een Marschner en een Smetana vind ik gewoon niets. Niet dat het niet leuk is. De ouverture is veelbelovend, jammer genoeg gebeurt daarna, muzikaal dan, weinig opwindends. Aan het orkest ligt het niet, dat is voortreffelijk, maar zelfs de beste dirigent ter wereld kan er moeilijk iets van brouwen. Ekkehard is een monnik. Hij is verliefd op Hadwig. Zij ook op hem, maar dat is ook Praxedis, Hadwigs vertrouwelinge. En dan is er ook nog de graaf van Montfort die ook op Hadwig verliefd is. Het is mijn kopje thee niet, maar voor eenieder die van de Duitse ‘voor-Wagneriaanse’ romantiek houdt is de opera ‘gefundenes Fressen’. De opname is al meer dan twintig jaar oud en dat het weer in de schappen ligt hebben wij, denk ik, aan de vertolker van de hoofdrol te danken, de toen nog totaal onbekende Jonas Kaufmann. En, mijn God, wat was zijn stem toen mooi! Lyrisch tot en met en met veel belofte voor later. Iets wat hij ruimschoots heeft ingevuld. Nyla van Ingen is een mooie, warm getimbreerde Hadwig en in één van de kleine rollen komen we zelfs een jonge Gerhaher tegen.
Basia Jaworski

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen