MOZART

Recensie MOZART – Clarinet Concerto K.622 – Quintettsatz KV Anhang 91, Clarinet Quintet K.581

MOZART
Clarinet Concerto K.622 – Quintettsatz KV Anhang 91, Clarinet Quintet K.581
Julien Hervé (klarinet), Gordan Nikolic (viool), Goran Gribajcevic (viool), Roman Spitzer (altviool), Céline Flamen (cello), Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Gustavo Gimeno
NoMadMusic NMM067 • DDD-71’

Het opnemen van Wolfgang Amadeus Mozarts Klarinetconcert, KV 622 en Kwintet, KV 581 is een intimiderend en essentieel onderdeel van het leven van een klarinettist aldus Julien Hervé in zijn programmatoelichting. De soloklarinettist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest presenteert hier een prachtige interpretatie van deze meesterwerken. Het eerste deel van het concert heeft een licht en levendig karakter. Hervé speelt elegant met oog voor subtiele details. In het tweede deel Adagio wordt veel tijd genomen om de lyrische lijnen tot hun recht te laten komen. De terugkeer van het hoofdthema in de reprise wordt opvallend zacht gespeeld, bijna gefluisterd. Hierdoor hangt de luisteraar aan Hervé’s lippen. Het contrast met de daaropvolgende tutti-passage werkt goed. Het derde deel is opnieuw dansant en levendig. Orkest en solist laten hun lijnen mooi in elkaar overlopen en functioneren als één geheel. Ook de vier strijkers die Hervé vergezellen in het Kwintet (KV 581) en de onvoltooide Quintett­satz (KV Anhang 91) zijn hoorbaar op elkaar ingespeeld. De vijf musici functioneren als één organisch geheel en treden om de beurt op de voorgrond. Niks is hoekig, alles wordt met een zekere soepelheid en speelsheid vertolkt waardoor de muziek van Mozart tot leven komt. Een inspirerende cd!
Ella Botter