AVISON

Recensie AVISON – Concerti Grossi after Scarlatti (Concertos arranged from harpsichord sonatas by Domenico Scarlatti, nrs. 3-6, 9 & 11)

AVISON
Concerti Grossi after Scarlatti (Concertos arranged from harpsichord sonatas by Domenico Scarlatti, nrs. 3-6, 9 & 11)
Concerto Köln
Berlin Classics 0300702 • DDD-82’
Waardering: 9

Charles Avison (1709-1770) was een min of meer anonieme kerkorganist in zijn geboortestad Newcastle. Dat weerhield hem er niet van er nogal uitgesproken meningen over verre collega’s op na te houden. Vivaldi en Locatelli bijvoorbeeld vond hij niks en Händel was ook maar zozo. Eigenlijk konden alleen zijn leraar Francesco Geminiani en Domenico Scarlatti ermee door, in zijn ogen. Vooral de rijke modulaties in Scarlatti’s klaviersonates bekoorden hem, en die inspireerden hem in 1744 tot het componeren van twaalf concerti grossi waarin hij graag gebruik maakte van melodische en harmonische elementen uit die sonates. Zes van die concerti horen we hier, met grote allure uitgevoerd door het doorgewinterde barokensemble Concerto Köln, onder aanvoering van concertmeester Mayumi Hirasaki. Avison gebruikte steeds één sonate als uitgangspunt voor één deeltje van zijn concerti, en het basismateriaal is dermate geniaal dat ook die concerti méér dan de moeite waard zijn, zo handig was hij wel. De stukken vormen een aardig hoofdstuk in de barokgeschiedenis. Concerto Köln volgt de voorgeschreven bezetting met strijkers, continuo en één fagot. Op blazers had Avison het ook al niet zo, alleen een fagot kon, mits heel behoedzaam aangeblazen, volgens hem wel iets toevoegen aan de klankkleur. Dat klopt hier.
René de Cocq

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen