MOZART

Recensie MOZART – Die Entführung aus dem Serail

MOZART
Die Entführung aus dem Serail
Robin Johannsen (Konstanze), Mari Eriksmoen (Blonde), Maximilian Schmitt (Belmonte), Julian Prégardien (Pedrillo), Dimitry Ivashchenko (Osmin), Cornelius Obonya (Bassa Selim), RIAS Kammerchor, Akademie für Alte Musik Berlin o.l.v. René Jacobs
Harmonia Mundi 902214.15 • DDD-2.40’
Waardering: 8

Deze opname van Die Entführung aus dem Serail is de volgende schakel in de reeks Mozart-opera’s die René Jacobs bij Harmonia Mundi presenteert. Deze versie is in de eerste plaats bedoeld als een “akoestisch gedramatiseerde enscenering van het stuk waarbij de luisteraar alle mogelijke hulp geboden wordt om zich de onzichtbare handeling voor te stellen.” Dus wordt er extra aandacht besteed aan de tekst. Alle gesproken dialogen zijn in hun volle lengte behouden en zelfs nog wat aangevuld en worden bovendien dikwijls muzikaal omlijst. Het is de bedoeling dat de luisteraar niet alleen de oren spitst voor de gezongen fragmenten maar het Singspiel in zijn totaliteit beleeft. Het is even wennen maar wel boeiend en de zangers spreken hun tekst meestal even goed als ze die zingen. René Jacobs houdt de teugels strak, de Akademie für Alte Musik Berlin laat Mozarts muziek sprankelen en ontroeren en het zangersensemble doet het meestal prima: Robin Johannsen is een Konstanze met wat scherpe stem en Mari Eriksmoen een pittige Blonde. Maximilian Schmitt laat een zoetgevooisde Belmonte horen, Julian Prégardien is een vlotte Pedrillo en Dimitry Ivashcheko een dreigend komische Osmin zonder overdrijving. Cornelius Obonya geeft Bassa Selim menselijkheid en soms wat eigenaardige accenten.
Erna Metdepenninghen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen