BEETHOVEN

Recensie BEETHOVEN – Piano Concerto no. 4 – Coriolan & Die Geschöpfe des Prometheus Overtures

BEETHOVEN
Piano Concerto no. 4 – Coriolan & Die Geschöpfe des Prometheus Overtures
Kristian Bezuidenhout (fortepiano), Freiburger Barockorchester o.l.v. Pablo Heras-Casado
harmonia mundi HMM 902413 • DDD-45’
Waardering: 9

Kristian Bezuidenhout geldt terecht als een van de beste fortepianisten van dit moment en is nu bezig om alle concerten van Ludwig van Beethoven vast te leggen. Dit tweede deel laat zien hoezeer Bezuidenhout, die in muziek graag elementen als vrijheid als improvisatie benadrukt, ook precies weet wanneer hij streng en ‘ouderwets’ moet zijn. Gelet op frasering en gevoel voor structuur lijkt hij afkomstig van de moderne vleugel. De klank van de vleugel mag dan niet van deze tijd zijn, in zijn omgang met architectuur staat hij dichter bij Brendel dan bij Hoogland. Binnen die structuurzin weet hij wanneer hij kan improviseren en neemt hij de ruimte getuige de vele arpeggio’s, trillers en kleine accenten. Het resultaat klinkt echter niet als een tweespalt en wellicht is de oorzaak hiervan een zeer pragmatische: hij moet samenwerken met een orkest. De dirigent neemt in de ouvertures niet de vrijheid die hij zonder solist wel kan nemen. In plaats van een volle, robuuste klank die ‘traditionele luisteraars’ beethoveniaans zullen noemen, kiest Heras-Casado voor meer transparantie maar geeft hij de werken wel de energie die ze verdienen. Dit is een Beethoven vanuit Mozart en de breuk met het klassieke zit niet in opzichtigheden maar in subtiliteiten.
Emanuel Overbeeke

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen