BEETHOVEN

Recensie BEETHOVEN – Pianoconcerten nr. 1-5 – Pianoconcert WoO 4 – Pianoconcert (naar op. 61) – Tripelconcert op. 56 – Rondo, WoO 6 – Fantasie, op. 56.

BEETHOVEN
Pianoconcerten nr. 1-5 – Pianoconcert WoO 4 – Pianoconcert (naar op. 61) – Tripelconcert op. 56 – Rondo, WoO 6 – Fantasie, op. 56.
Howard Shelley (piano), Tasmin Little (viool), Tim Philippe Jaroussky (countertenor), Chorus & Orchestra of Opera North o.l.v. Howard Shelley.
Chados CHAN 10695 (4) • DDD-5.16’


Completer kan niet: alles voor piano en orkest, niet alleen de vijf bekende concerten, maar ook het Tripelconcert, de Koorfantasie en Beethovens eigen bewerking van het vioolconcert, die meer curieus dan pianistisch klinkt. Plus het vroege concert in Es van de 13-jarige Beethoven, door Howard Shelley voorzien van een passende orkestpartij. Voor wie het erin wil horen, bevat het allerlei vooruitwijzingen, maar in elk geval is dit werk interessant als opstap naar de ‘echte’ concerten. Ook zeldzaam is het losse rondo dat oorspronkelijk gediend moet hebben als finale voor het tweede pianoconcert. En die merkwaardige koorfantasie (voorstudie voor de finale van de Negende) is misschien wat onevenwichtig, maar altijd bijzonder om te horen. In het overbekende gedeelte van deze 4 cd-box heeft pianist-dirigent Shelley uiteraard zware concurrentie van ongeveer alle pianisten ooit. Hij kiest voor een heldere, intieme, kamermuzikale benadering, heel mooi en verzorgd, maar niet de absolute top: het aantrekkelijke van dit doosje zit ‘m vooral in alle mooie extra’s. Daarbij hoort ook een gesproken bijdrage, waarin hij Beethovens ‘obsessie’ met Mozart exploreert naar aanleiding van beider concerten in c-klein (KV 491 en op.37).
Gerard Scheltens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen