BEETHOVEN

Recensie BEETHOVEN – The Complete String Quartets vol. II

BEETHOVEN
The Complete String Quartets vol. II
Cuarteto Casals
harmonia mundi HMM 90240305 • DDD-2.41’ (3 cd’s)
Waardering: 10

Wat een prachtige klank! Dat is de eerste indruk die het Cuarteto Casals maakt in hun Beethoven-cyclus die nu met twee albums al ruim over de helft gevorderd is. Het kwartet is zo’n twintig jaar bezig, heeft z’n sporen verdiend in concertzalen en met ruim een dozijn lovend onthaalde cd’s. Ze zijn toe aan Ludwig van Beethoven en nemen in drie etappes alle strijkkwartetten op. Ze hanteren niet de meest gebruikelijke indeling van ‘vroeg’, ‘midden’ en ‘laat’ maar groeperen naar typen: ‘Inventions’, ‘Revelations’ en ‘Apotheosis’. Elk van die elementen zit wel in ieder strijkkwartet van Beethoven; deze volgorde biedt voldoende verrassingen en afwisseling om elke cd als een recital compleet te beluisteren. Het eerste album omspant een selectie die zowel het eerst geschreven kwartet, opus 18 nr. 3, als Beethovens laatste, opus 135, bevat. Een zeldzaam extraatje hier is de door Beethoven voor strijkkwartet gearrangeerde pianosonate opus 14 nr.1. Het voldoet prima als een volwaardig strijkkwartet. Het levendig en geconcentreerd spelende Cuarteto Casals is typisch een jong kwartet van nu: voortbouwend op de maatstaf van briljant en virtuoos spel van bijvoorbeeld het Alban Berg Quartett, vergelijkbaar met andere jonge topkwartetten als het Artemis of Cremona kwartet. Ook het Casals kwartet verwerkt in z’n speelstijl de verworvenheden van de historisch geïnformeerde speelstijl: spaarzaam vibrato, niet als saus maar als expressiemiddel, dansante ritmes, heldere articulatie en logische fraseringen. De instrumenten zijn van moderne mensuur maar ze gebruiken wel tijdeigen klassieke strijkstokken. Opvallend en spannend is de ruime dynamiek die het kwartet inzet, van ademinhoudend zacht – zoals in de langzame inleidingen en in adagio’s als dat van opus 127 – tot uitbundige uitbarstingen zoals in het Presto van het ‘Harp’-kwartet. Nergens verslapt de concentratie, nergens versluiert de klank. Dit is Beethoven-kwartetspel van de bovenste plank, dit hoort thuis in de hoogste regionen van de favorieten in de discografie.
Hans Quant

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen