WILSON

Recensie WILSON – Symphonies Nos. 3 & 4

WILSON
Symphonies Nos. 3 & 4
Royal Scottish National Orchestra o.l.v. Rory Macdonald
Linn Records CKD 616 • DDD-73’
Waardering: 8

Thomas Wilson (1927-2001) heeft bijna zijn hele leven in Glasgow gewoond. Op deze cd twee opdrachtwerken. De Vierde symfonie (‘Passeleth Tapestry’) uit 1988 werd geschreven bij de vijfhonderdste verjaardag van de ‘Burgh’ van het stadje Paisly. Wilson beeldt de geschiedenis uit in tableaus. Monter en aanwezig klokken- en metallofoonspel wordt afgewisseld met sensuele strijkers. Achtereenvolgens de middeleeuwse abdij, de reformatie (met psalmflarden), de industriële revolutie (motorisch, ritmisch) en de late twintigste eeuw, waarin alle ingrediënten tot dan toe gebruikt harmonieus met elkaar worden verbonden. De compositie Carillon beleefde zijn première toen Glasgow in 1990 culturele hoofdstad van Europa was. Daar hetzelfde procedé: het openingsmotief waarin Glasgow wordt gepresenteerd (G-A-S(es)-G) staat aan de basis van de hele compositie. In de volgende delen wordt het energieke karakter van de stad en haar bevolking neergezet. Na opnieuw de industriële revolutie (begin negentiende eeuw) nu ook de economische crisis (depressie) van na 1930. In de naoorlogse jaren stroomt de energie weer als vanouds. Tot het einde is de partituur levendig en zelfverzekerd. Volgens de componist: ‘Mijn doel was heel eenvoudig: laten horen dat Glasgow een geweldige stad is en ik veel van haar houd.’
Jurjen Vis

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen