BERNSTEIN

Recensie BERNSTEIN – Mass

BERNSTEIN
Mass
Vojtěch Dyk (bariton), Wiener Singakademie, Company of Music, ORF Vienna Radio Symphony Orchestra o.l.v. Dennis Russell Davies
Capriccio C5370 • DDD-111’

Het Kyrie was voor mij – onbekend met Bernsteins Mass – even schrikken. Dat wordt een lange zit, met twee cd’s vol met dit losgezongen, chaotisch aandoende repertoire. Mijn hond, doorgaans niet enorm betrokken bij mijn muziekkeuze, raakte ook even de kluts kwijt. Die hond kwam pas weer tot rust bij A Consort’s Music, elders in dit nummer gerecenseerd. Maar toen begon het prachtige A Simple Song en was ik weer helemaal bij de les – dat klonk naar Leonard Bernstein op zijn best. Een beetje jazzy, blues, gospel, een beetje music hall – The Great American Songbook trok voorbij. Bij het ORF Vienna Radio Symphony Orchestra spat het speelplezier ervan af. De naam van het stuk Mass klinkt alsof het bedoeld was als een mis in de klassieke zin van het woord. Bernstein had een combinatie van muziek, dans en theater op het oog, met orkestrale meditaties tussendoor, soul en gezongen kleinoden. Een muzikale dwarsdoorsnede van Amerika. Mass zag ongeveer gelijktijdig het licht met Jesus Christ Superstar – swingt bij vlagen minstens zozeer – en ging in de Verenigde Staten in première bij de opening van het John F. Kennedy Center for the Performing Arts in Washington D.C. Mass is een complex stuk. Een flinke kluif voor het forse orkest en de verschillende koren die Bernstein in het stuk schreef. Luisteren is een kleine investering, maar die betaalt zich muzikaal terug.
Quirijn Bongaerts