Mijn nieuwe werkplek

Violist Sanne Zwikker studeert aan de Eastman School of Music. In dit blog vertelt ze over haar Amerikaanse avontuur. Deze keer over de spanningen rond een ‘blind’ auditie. 

Eastman selecteert door een ‘blind’ auditie de beste musici voor het symfonieorkest. Deze auditie vindt elk jaar plaats in september. Voor uitgekozen musici betekent dit een ‘nieuwe werkplek’ en optredens dit jaar in de prachtige akoestiek van de artistieke, nieuw gerenoveerde Kodak Hall van het Eastman Theater. De Kodak Hall, die in 1923 openging, biedt plaats aan 2,300 muziekliefhebbers. Grote welbekende musici zoals dirigenten Leonard Slatkin, Sir George Solti, Christoph von Dohnányi, en componisten Igor Stravinsky, Krzysztof Penderecki en John Williams hebben het podium hier gedeeld met de orkesten van de Eastman School of Music.

Strijden met vrienden

Een ‘blind’ auditie is een spannend moment waar je naartoe werkt. Je wordt ontvangen door een persoon die je een nummer geeft waarna je ‘backstage’ in een kamer wacht tot je nummer wordt opgeroepen. Je viool haal je vast uit de koffer zodat die zich kan aanpassen aan de temperatuur en luchtvochtigheid van de ruimte. Vaak ontmoet je andere goede musici die je kent van eerdere audities of ensembles. Na afloop van de auditie zijn dit weer je vrienden, maar op dit moment is ieder zich bewust dat het strijden is om een beperkt aantal plaatsen en een ‘seating order’.

Geen klikkende hakken

Het proces van een ‘blind’ auditie volgt een strikt protocol. Kandidaten lopen on stage over een tapijt, zodat juryleden geen mening kunnen vormen op basis van de klank van je voetstappen. Het klikken van hakken zou bijvoorbeeld kunnen verklappen of je een man of vrouw bent. Er is een scherm tussen de jury en de kandidaat waardoor de jury je niet kan zien. Als kandidaat mag je niets zeggen. De juryleden zeggen welke passages ze willen horen. Zodoende kan de jury enkel een oordeel vellen op basis van wat hij hoort en hebben de juryleden geen kennis van wie er optreedt.

Tijdens de eerste auditieronde kiest een jury de beste spelers terwijl tijdens een callback auditie er met name wordt gekeken naar de ‘best fit’ voor het orkest en vioolsectie. Dit kunnen subjectieve selectiecriteria zijn en hier kan het dan ook tricky worden. Juryleden kunnen verschillende prioriteiten hebben en het is maar net wat het comité zoekt. Ze kunnen luisteren naar flexibiliteit, techniek, of je spelen past binnen de stijl en identiteit van het orkest, of welke nieuwe elementen je meebrengt naar dit orkest.

Proces van twee weken

Het hele auditieproces bij Eastman duurt twee weken en de eerste ronde is net afgesloten. Volgende week wordt bekend wie van de ongeveer 50 musici dit jaar een nieuwe werkplek krijgt in het symfonieorkest van Eastman.

5/5 - (60 stemmen)
Facebook
Twitter

Laatste artikelen