BRAHMS

Recensie BRAHMS – Ein Deutsches Requiem

BRAHMS
Ein Deutsches Requiem
Carolyn Sampson (sopraan), André Morsch (bariton), Cappella Amsterdam, Orkest van de Achttiende Eeuw o.l.v. Daniel Reuss
Glossa GCD 921126 • DDD-70’
Waardering: 9

Een stevig koor, een volwassen orkest, een ruime akoestiek, toch maakt deze uitvoering van Johannes Brahms’ Deutsches Requiem de indruk van licht- en soberheid. Het gewicht van deze uitvoering zit ’m dan ook niet in de volheid van de klank maar in toegewijde ingetogenheid. Spannend is ze, meteen bij binnenkomst, mooi ingehouden donkere orkestklanken en een licht dreunend orgel leggen de bedding voor het mild klinkende koor met de suggestie van jonge stemmen. Het is een werk voor de levenden, voor de nabestaanden, vol troost, en dat is dan ook wat deze fraaie, transparante uitvoering biedt. Nergens wordt meer gedaan dan nodig is. Geen leed, geen wanhoop maar schoonheid in aanvaarding, lieflijkheid in reflectie. Fraai uitgespeelde orkestlijnen worden overgenomen door het bezonken zingende koor, zangers en instrumentalisten voelen en vullen elkaar naadloos aan. De kleurrijk en gefocust klinkende sopraan Carolyn Sampson is de ideale vertolkster van het hoge, ijle ‘Ihr habt nun traurigkeit’, bariton André Morsch brengt precies de juiste dosis dictie en dramatiek in zijn solo. Deze uitvoering nodigt uit om ervoor te gaan zitten en het leven in al zijn betrekkelijkheid te laten passeren.
Marjolijn Sengers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen