HÄNDEL

Recensie HÄNDEL – Italian Cantatas

HÄNDEL
Italian Cantatas
Sabine Devieilhe (sopraan), Lea Desandre (mezzosopraan), Le Concert d’Astrée o.l.v. Emmanuelle Haïm
Erato 9029563362 • DDD-1.36’ (2 cd’s)
Waardering: 9

Ware kraamkamers voor zijn opera’s – dat zijn het in wezen, de Italiaanse cantates van Georg Friedrich Händel. In Florence en Rome kreeg de jonge componist volop kansen om zich te bekwamen op het gebied van virtuositeit en Italiaanse tekstzetting. Met die goedgeslepen vaardigheden oogstte hij in de jaren erna grote internationale successen in de operatheaters van Venetië en Londen. De spannende solocantate Armida abbandonata, HWV 105 volgt Armida in de verschillende fasen van haar eenzaamheid, nadat ze door Rinaldo is verlaten. Op hetzelfde verhaal van Torquato Tasso baseerde Händel in 1711 zijn eerste Londense opera Rinaldo, waarin hij muzikaal materiaal hergebruikte uit de bucolische duo-cantate Aminta e Fillide, HWV 83 – ook op deze cd. En in La Lucrezia wordt de Romeinse hoofdpersoon na haar verkrachting geleidelijk waanzinnig, wat Händel onderlijnde met wilde uithalen en dreigende chromatiek. Wellicht een voorstudie voor de ‘mad scenes’ in Orlando en Hercules? Geconcentreerde mini-opera’s zijn het, deze drie cantates. Barokvedette Emmanuelle Haïm en haar magnifieke ensemble werken met de jonge getalenteerde zangeressen Sabine Devieilhe (Aminta, Armida) en Lea Desandre (Fillide, Lucrezia), die beiden geloofwaardig zijn in hun virtuoze wanhoopscènes, maar wiens stemmen ook fluwelig samensmelten in het slotduet van Aminta e Fillide. Dit is een schitterende opname met een weldadige akoestiek.
Marnix Bilderbeek

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen