BRAHMS

Recensie BRAHMS – Integrale musique de chambre vol. 5 (sonates voor altviool en piano en Zwei Gesänge)

BRAHMS
Integrale musique de chambre vol. 5 (sonates voor altviool en piano en Zwei Gesänge)
Lise Berthaud (altviool), Sarah Laulan (alt), Eric Le Sage (piano)
B Records LBM 023 • DDD-54’
Waardering: 6/7

In muzikaal opzicht is deze cd in orde. De drie musici duiken diep in de muziek van Johannes Brahms en verstaan haar goed. De opnamen zijn live en in dezelfde ruimte opgenomen, alleen op twee verschillende data met maanden ertussen. Hoewel moeilijk vast te stellen omdat niet wordt vermeld wat wanneer werd opgenomen, ligt daar wellicht de verklaring voor het verschil in klank. In de Sonate opus 120 nr. 2 klinkt de altviool welluidend en soepel, in opus 120 nr. 1 laat ze zich als vrij scherp en kaal beluisteren. En waar de altiste in de eerstgenoemde sonate niet goed uit de verf komt klinkt de altstem in de twee liederen juist te dik. En dit dan niet door de opname maar door de wisselvallige manier waarop de zangeres haar stem toepast. Constante factor is pianist Eric Le Sage, die zijn onverstoorbare en betrouwbare zelf blijft. Het applaus na de drie stukken lijkt vanuit een heel andere ruimte te komen. Al met al lastig om deze cd te beluisteren zonder je een en ander af te vragen, je te storen aan de vervorming van het geluid en aan de instabiele altstem in deze mooie liederen.
Marjolijn Sengers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen