DE NEBRA

Recensie DE NEBRA – Vendado es amor, no es ciego (Zarzuela, Madrid, 1744)

DE NEBRA
Vendado es amor, no es ciego (Zarzuela, Madrid, 1744)
Giulia Semenzato (Anquises), Natalie Pérez (Venus), Alicia Amo (Eumene) e.a., Los Elementos o.l.v. Alberto Miguélez Rouco (klavecimbel)
Glossa Music GCD 922520 • DDD-126’ (2 cd’s)
Waardering: 8

Een zarzuela uit de achttiende eeuw! Een gegeven uit de mythologie zoals in die tijd gebruikelijk was maar aangepast aan de regels van die nieuwe kunstvorm die in het Spaanse theater ontstond. Dit gebeurde omdat de toen opgevoerde theaterstukken steeds meer uitgebreide muzikale tussenspelen kregen. En aangezien de eerste werken van deze specifieke Spaanse vorm van muziektheater opgevoerd werden in het Palacio de la Zarzuela, een koninklijk jachthuis in de buurt van Madrid, werden ze zarzuelas genoemd. Het waren aanvankelijk overwegend eenvoudige muzikale nummers aangezien die door acteurs gezongen moesten worden, voornamelijk door vrouwen. De populariteit van de zarzuela bracht met zich mee dat de muziek steeds belangrijker werd. José de Nebra (1702-1768) was een van de belangrijkste componisten van de zarzuela in de eerste helft van de achttiende eeuw en zijn werken zoals Vendado es amor, no es ciego (De liefde is geblinddoekt maar niet blind) uit 1744 illustreren dat. Maar aangezien zijn zarzuela niettegenstaande de muzikale weelde niet volledig zou zijn zonder de gesproken dialogen, werden die in deze opname samengevat en vertolkt door een verteller. Alberto Miguélez Rouco, aan het klavecimbel, leidt het orkest Los Elementos en de in het vak beslagen zangers in de ontdekkingstocht van deze ‘zarzuela en dos journadas’; een coproductie met de Schola Cantorum Basiliensis.
Erna Metdepenninghen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen