DEBUSSY

Recensie DEBUSSY – Préludes du 2e Livre – La Mer

DEBUSSY
Préludes du 2e Livre – La Mer
Alexander Melnikov (piano), Olga Paschenko (piano)
harmonia mundi HMM 902302 • DDD-64’
Waardering: 9

Het is even wennen aan de Érard (ca. 1885) van Alexander Melnikov. Hij is wat glasachtig en houtig van klank en hier en daar in de hoogte aan de platte kant. Liever een moderne Steinway. Maar, maar maar: zo’n oud instrument heeft grote voordelen, ook in het tweede boek van Claude Debussy’s Préludes. Nooit heb ik de voetjes van de feeën zo licht horen trippelen. En de tertsenetude en het daaropvolgende vuurwerk: zo mooi precies en zo doorzichtig. La mer voor piano vierhandig op één instrument is een heel ander verhaal. Anders dan bij veel Ravel-orkestwerken was er bij Debussy niet eerst het pianowerk maar eerst het orkestwerk (de ondertitel van La mer is dan ook ‘trois esquisses symphoniques pour orchestre’). De componist was zelf een vaardig pianist en schreef de pianoversie op verzoek van zijn uitgever Durand. Een briljante adaptatie die je vaker op het podium zou willen horen. Opeens hoor je heel precies motieven en melodieën die gewoonlijk opgaan in de orkestklank. Bij Maurice Ravel was de orkestversie ten opzichte van een al fantastisch pianowerk een soort overtreffende trap. Is dat nu – omgekeerd – ook bij Debussy het geval? Hoe bijzonder en geniaal ook, het is hoorbaar behelpen met vier handen op één klavier. La mer heeft de ruimte nodig. Dus liever de versie voor twee piano’s door Debussy’s collega André Caplet.
Jurjen Vis

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen